BAHASA MELAYU
SIJIL PELAJARAN MALAYSIA
KOD 1103/2
KERTAS 2
Soalan 3 (a) [6 markah]
Jenis-Jenis Soalan Membina Ayat.
Peringatan Kepada Pelajar
- Bina satu ayat bagi setiap perkataan yang diberikan dan sebaik-baiknya ialah
ayat berlapis iaitu sesuai dengan peringkat kematangan pelajar Tingkatan 4
dan 5.
- Satu markah akan diberikan pada ayat yang betul.
- Setengah markah akan ditolak bagi kesalahan ejaan/ jalan bahasa/ isi
yang tidak jelas.
- Jangan jadikan perkataan sebagai simpulan bahasa atau nama khas.
- Jangan bina lebih daripada satu ayat.
- Jangan tinggalkan imbuhan atau tambah imbuhan pada perkataan yang diberi.
- Boleh bina ayat dengan menggunakan cakap ajuk. (Ikut peraturan membina
ayat cakap ajuk).
1. Membina ayat daripada kata ganda
Kata ganda penuh
Contoh soalan:
Tulis satu ayat bagi setiap perkataan di bawah untuk menunjukkan anda faham
akan penggunaan dan maksudnya.
i. jari-jari
ii. suka-suka
iii. tinggi-tinggi
iv. angan-angan
Contoh jawapan:
i. Jari-jari
Jari-jari pada jendela di rumah usang itu telah rosak dimakan anai-anai.
ii. Suka-suka
Saya hanya suka-suka pergi ke pantai tersebut untuk mencari ketenangan.
iii. Tinggi-tinggi.
Bangunan yang terdapat di ibu kota kebanyakannya tinggi-tinggi belaka.
iv. Angan-angan.
Kita hendaklah menjadikan angan-angan kita sebagai satu kenyataan dalam
hidup.
Kata ganda separa/ sesuku
Contoh soalan:
Tulis satu ayat bagi setiap perkataan di bawah untuk menunjukkan anda faham
akan penggunaan dan maksudnya.
i. cecair
ii. kekuda
iii. dedalu
iv. jejari
Contoh jawapan:
i. Cecair.
Cecair berwarna kuning yang terdapat di dalam botol itu digunakan sebagai
bahan penyubur pokok.
ii. Kekuda
Tulang bumbung rumah itu dipasang kekuda supaya kukuh dan tidak
mudah ditiup angin.
iii. Dedalu
Banyak pohon dedalu menumpang hidup pada pokok-pokok besar di hutan
tersebut.
iv. Jejari.
Lima meter panjang jejari pada bulatan di atas bumbung bangunan itu.
Kata ganda berentak
Contoh soalan, (Kata ganda berentak bunyi di hujung)
Tulis satu ayat bagi setiap perkataan di bawah untuk menunjukkan anda faham
akan penggunaan dan maksudnya.
i. sayur-mayur
ii. kuih-muih
iii. cerai-berai
iv. karut-marut.
Contoh jawapan:
i. Sayur-mayur.
Sayur-mayur yang masih segar dijual di pasar tersebut pada setiap pagi.
ii. Kuih-muih.
Kuih-muih itu dibuat untuk majlis perkahwinan anak Pak Abu.
iii. Cerai-berai.
Tindakan Haji Hussin yang keterlaluan itu telah mendorong keluarga anak
sulungnya menjadi cerai-berai.
iv. Karut-marut.
Orang Melayu mudah terikut-ikut dengan kepercayaan yang karut-marut
itu.
Contoh soalan, (Kata ganda berentak bunyi di pangkal)
Tulis satu ayat bagi setiap perkataan di bawah untuk menunjukkan anda faham
akan penggunaan dan maksudnya.
i. kayu-kayan
ii. bolak-balik
iii. mandi-manda
iv. Lalu-lalang
Contoh jawapan:
i. Kayu-kayan.
Kayu-kayan yang keras telah digunakan untuk membuat perabot yang
berukir itu.
ii. Bolak-balik.
“Jangan bercakap bolak-balik sehingga ayah menjadi marah” kata Ali
kepada adiknya.
iii. Mandi-manda.
“Puteri Bongsu sedang mandi-manda di kolam di belakang istana” kata
hulubalang kepada baginda sultan.
iv. Lalu-lalang.
Banyak kenderaan lalu-lalang di jalan raya di hadapan sekolah tersebut.
Contoh soalan, (Kata ganda berentak bebas)
Tulis satu ayat bagi setiap perkataan di bawah untuk menunjukkan anda faham
akan penggunaan dan maksudnya.
i. anak-pinak
ii. lintang-pukang
iii. ramah-tamah.
iv. kusut-masai
Contoh jawapan:
i. Anak-pinak.
“Hampir semua anak-pinak Pak Sulung hadir bersama bagi meraikan
majlis hari jadinya yang keseratus lapan semalam” kata Hajah Siti Hajar
kepada emak saudaranya.
ii. Lintang-pukang.
Penagih-penagih dadah di belakang rumah besar itu lari lintang-pukang
apabila mereka diserbu oleh pihak polis.
iii. Ramah-tamah.
Sikap ramah-tamah yang ditunjukkan Haji Majid dan keluarganya
menyebabkan keluarga kami suka mengunjungi rumahnya.
iv. Kusut-masai.
Rambutnya kelihatan kusut-masai apabila terkena hujan lebat.
2. Membina ayat daripada perkataan yang hampir sama bunyi tetapi
berlainan maksud.
Contoh soalan:
Tuliskan ayat bagi setiap perkataan dalam pasangan perkataan di bawah untuk
menunjukkan perbezaan maksud.
i. deklarasi - deklamasi
ii. suram - suam
Contoh jawapan:
i. (a). Deklarasi.
Satu deklarasi mengenai penjagaan alam sekitar telah dibuat di Kuala
Lumpur oleh ketua-ketua negara ASEAN.
(b). Deklamasi.
Pertandingan deklamasi sajak sempena Hari Kebangsaan Peringkat
Daerah Segamat telah diadakan pada bulan lepas.
ii. (a). Suram.
Kabus yang tebal menyebabkan cahaya lampu di atas bukit itu
kelihatan suram.
(b). Suam.
Pak Abu menggunakan air suam untuk melembutkan kerak nasi yang
terdapat di dalam periuk itu.
3. Membina ayat daripada perkataan tunggal atau kata dasar dan
perkataan berganda.
Contoh soalan:
Tuliskan satu ayat bagi setiap pasangan perkataan di bawah supaya jelas
menunjukkan perbezaan maknanya tanpa menambah sebarang imbuhan.
i. tupai - tupai-tupai
ii. senang - senang-senang
Contoh jawapan:
i. (a). Tupai.
Beberapa ekor tupai telah terperangkap dalam jebak yang dipasang di
atas pokok durian di dusun Pak Leman.
(b). Tupai-tupai.
Tupai-tupai dipasang pada tiang bumbung rumah itu supaya
kedudukan bumbung rumah itu terus kukuh.
ii. (a). Senang.
“Asmah, bukan senang aku nak dapat kebenaran daripada ayah” kata
Aminah kepada adiknya.
(b). Senang-senang.
“Ketika senang-senang, datanglah ke rumah saya,” kata ibu kepada
rakannya.
4. Membina ayat daripada rangkai kata atau ungkapan.
Contoh soalan:
Tuliskan satu ayat bagi setiap rangkai kata di bawah untuk menunjukkan
bahawa anda faham akan penggunaan atau maksudnya.
i. hati terbuka
ii. berputus asa
iii. jiwa merdeka
iv. serkap jarang
Contoh jawapan:
i. Hati terbuka.
Cikgu Halimah menerima tetamu pada hari raya dengan hati terbuka.
ii. Berputus asa.
Kita jangan berputus asa walaupun telah lima kali gagal dalam
peperiksaan.
iii. Jiwa merdeka.
“Mantapkan jiwa merdeka pada diri anda agar anda menjadi seorang
warganegara yang disegani", nasihat guru kaunseling kepada anak
muridnya.
iv. Serkap jarang.
Tuduhan yang dikenakan kepada pegawai itu kurang mempunyai bukti yang
kukuh dan tindakan itu hanya sebagai serkap jarang sahaja.
5. Membina ayat daripada perkataan berimbuhan.
Contoh soalan:
Tuliskan ayat bagi setiap pasangan perkataan di bawah untuk menunjukkan
bahawa anda faham akan penggunaan dan maksudnya.
i. penyedap - menyedapkan
ii. penamaan - kenamaan.
Contoh jawapan:
i. (a) Penyedap.
Rempah ratus dari India digunakan sebagai penyedap dalam masakan
itu.
(b) Menyedapkan.
Udang kering yang dikisar dimasukkan ke dalam makanan itu untuk
menyedapkan rasanya.
ii. (a) Penamaan.
Penamaan calon bagi pilihan raya Dewan Undangan Negeri Kawasan
Sepinang akan dilakukan pada hari esok.
(b) Kenamaan.
Beberapa orang kenamaan telah hadir untuk menyerikan majlis
perkahwinan tersebut.
Contoh soalan:
Tuliskan satu ayat bagi setiap pasangan perkataan di bawah untuk
menunjukkan bahawa anda faham akan penggunaan dan maksudnya.
i. ada
ii. berada
iii. mengadakan
iv. keadaan
Contoh jawapan:
i. Ada.
Dia ada wang untuk membeli kereta mewah tersebut.
ii. Berada.
Ketika rumahnya runtuh ditiup angin, dia berada di rumah rakannya.
iii. Mengadakan.
Kerajaan telah mengadakan kempen gaya hidup sihat semenjak dua
bulan yang lalu.
iv. Keadaan.
Encik Ramasamy berada dalam keadaan tenat setelah diserang penyakit
jantung.
6. Membina ayat daripada kata banyak makna
Contoh soalan:
Tulis dua ayat bagi setiap perkataan di bawah supaya jelas menunjukkan
perbezaan maknanya.
i. kuat
ii. cetek
Contoh jawapan:
i. Kuat.
1. Walaupun badannya kurus tetapi dia kuat makan.
2. Bangunan yang dibina itu sungguh kuat dan teguh.
ii. Cetek.
1. Sungai di belakang rumahnya tidak berbahaya kerana airnya cetek.
2. Dia tidak terpilih menjadi ketua kerana ilmu persilatan yang
dimiliknya masih cetek.
7. Membina ayat daripada pasangan perkataan berimbuhan dan pasangan perkataan berganda.
Contoh soalan:
Tulis satu ayat bagi setiap pasangan perkataan di bawah untuk menunjukkan
perbezaan maksudnya.
i. mengharapkan - harap-harap
ii. menyenangkan - bersenang-senang
Contoh jawapan:
i. (a). Mengharapkan.
Encik Hassan terlalu mengharapkan anaknya agar dapat melanjutkan
pelajaran ke Institut Pengajian Tinggi Awam pada tahun hadapan.
(b). Harap-haap.
“Harap-harap dia akan melaksanakan tugas tersebut dengan
sempurna” kata pengetua kepada penolong kanannya.
ii. (a). Menyenangkan.
Para guru hendaklah menggunakan Teknologi Maklumat bagi membantu dan menyenangkan mereka mengajar.
(b). Senang-senang.
Mohamad Zaki memberi tahu gurunya bahawa soalan peperiksaan akhir tahun mata pelajaran Matematik yang dikeluarkan oleh gurunya itu senang-senang belaka.
(sumber : tak diketahui- maklumat ini dah lama dalam simpanan saya tetapi saya tidak pasti siapa penulisnya.Jadi, kalau ada yang mengaku bahan ini kepunyaan dirinya, maklumkan kepada saya melalui emel cikguaniza@gmail.com)
Terima kasih
ReplyDeleteamat menolong terima kasih
ReplyDeleteTerima kasih..sgt membantu
ReplyDeleteTerima kasih banyak
ReplyDeleteini sangat membantu,terima kasih
ReplyDeleteini sangat membantu,terima kasih
ReplyDeleteAmat menolong anak saya belajar.Terima kasih CIKGU ANIZAH.Ada ayat nye lagi 😃😃😃😃😃😃😃😃😃😃.anak saya dapat 💯per💯.😂😂😂😂😂.anak saya suka tengok dan membaca.👀👀👀👀👀👀👀👀👀👀👀👀
ReplyDelete😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎DAPAT MEMBANTU ANAK SAYA.ANAK SAYA DAPAT 💯PER💯 👀👀👀👀👀👀👀 👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌 👍👍👍👍👎👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👎👐👐👐👐👐👐👐👐👐 🐱 😢😣😛😛😚😛😚😘😚😨😚😡😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😎😌☺️😖😌😖😢💜💛💚💙💓💚💝👏💖💓💗❤😭😪😀😴🙉💔🙉🙊🙊😰😶💙😀👐💓😰😱💔💩💩💩💩💩❄💩❄❄❄❄ nak tidur ni bai😴😴😴😴😴😴😴😴😴😴😴🌜🌜🌜🌜🌜🌜🌜🌜🌜🌜💤💤💤💤💤💤💤💤💤💤💤💤💤💤💤😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍i💝u
ReplyDelete💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞
Terima kasih atas bantuan blog ini
ReplyDeleteCikguaniza SPM contoh soalan & jawapan 3 (b,c,d) kalau ada boleh kongsikan.
ReplyDeleteTq sebab share benda yg penting ini
ReplyDeleteAssalamualaikum..minta izin untuk dijadikam latihan pelajar ye..terima kasih..
ReplyDeleteTq ats bantuan blog ni.....ia amat membantu saya😉😊
ReplyDeleteTq atas semua maklumat ni
ReplyDeleteTerima kasihh. Ia amat membantu saya untuk spm nnti. Doakan saya ye spm straight A. Amin
ReplyDeleteterima kasih memang membantu
ReplyDeleteMembuat ayat dengan perkataan cerai berai
ReplyDeleteTerima kasih tuan
ReplyDeleteTerima kasih atas maklumat yg diberi..ia amat membantu pelajar yg lemah👍👍
ReplyDeleteTerima kasih cikguu!!!!!
ReplyDeleteterima kasih cikgu..
ReplyDeleteTerima kasih
ReplyDelete